"Tvåspråkig friskola i Stockholm slår rekord – därför får den allt fler finlandssvenska elever.

Medan Skolinspektionen stänger många andra friskolor går det bättre än någonsin för den tvåspråkiga Sverigefinska skolan i Stockholm. Det beror bland annat på att många finlandssvenska familjer i Stockholm vill ge sina barn båda språken."

HELSINGIN SANOMAT

september 2023

Ruotsi halusi ensin olla maailman digitalisoitunein maa. Nyt opetusministeri haluaa tuoda koulukirjat takaisin kouluun ja vähentää älylaitteiden käyttöä opetuksessa. Ruotsinsuomalaisen koulun rehtori kuitenkin sanoo, että digitaalisuus ja perinteiset kirjat on mahdollista yhdistää opetuksessa.

januari 2023

Ruotsinsuomalaisen koulun rehtori: ”Vapaakouludebatti on yksinkertaistavaa”

ALTINGET

januari 2022

Straffa inte Sverigefinska skolor – skoldebattens vita fläck

HELSINGIN SANOMAT

augusti 2022

Ruotsin sosiaalidemokraatit haluavat uudistaa maan koulujärjestelmän. Tukholman ruotsinsuomalaisessa koulussa suunnitelmaa säikähdettiin.

ALTINGET

juni 2023

Skoldebatten tar allt för ofta sin utgångspunkt i osanningar och överdrifter. Det menar företrädare för Sverigefinska skolan.

SKOLVÄRLDEN

maj 2022

I Sverigefinska skolan i Stockholm går cirka 500 av dessa barn. Skolan är en icke vinstdrivande friskola med klasser från förskola till årskurs 9. Skolan är en av landets första friskolor efter friskolereformen, likväl den äldsta och största av de sverigefinska skolorna i Sverige

SVT Möte med..

2021

Heli Lindström har arbetat som rektor i trettio år, varav de elva senaste åren på Sverigefinska skolan i Stockholm. Vad tänker hon om den svenska skolvärlden och dess framtid?

maj 2023

Tukholman ruotsinsuomalaisen koulun oppilaille ajatus kielitestistä vaatimuksena pysyvälle oleskeluluvalle tai kansalisuudelle tuntuu turhalta. Södertörnin yliopiston valtiotieteiden tutkijan Nina Carlssonin mukaan Euroopassa ei ole pystytty todistamaan että kansalaisuustestit parantaisivat integraatiota.

augusti 2022

Hallituksen kaavailut vapaakoulujen voitonjaon kieltämiseksi voivat vaikuttaa myös ruotsinsuomalaisiin kouluihin – riippuen siitä, miten voitonjako muotoillaan. Tukholmassa sijaitsevat Fridhemsplanin ja Botkyrkan ruotsinsuomalaiset koulut toimivat osakeyhtiöinä, mutta mahdolliset voitot menevät takaisin toimintaan.